:: درس سی و دوم - ترم دوم ::

اجازه دهید نگاهی به سه نوع نمودار محبوب بیندازیم:

  1. نمودار خطی
  2. نمودار میله ای
  3. نمودار شمعی

اکنون هر یک از این نموداها را توضیح می دهیم.

نمودار خطی

نمودار خطی ساده، خطی است که از یک قیمت بسته شدن به قیمت بسته شدن بعدی رسم می شود. وقتی نقاط با خط بهم متصل شوند، می توانیم حرکت کلی قیمت یک جفت ارز در یک دوره زمانی را ببینیم.

مثالی از نمودار خطی برای EURUSD چنین است:

نمودار خطی

نمودار میله ای

نمودار میله ای کمی پیچیده تر است. این نمودار قیمتهای باز و بسته شدن و همچنین سقف و کف قیمت را نشان می دهد. پایین نوار عمودی نشان دهنده کف قیمت معامله شده برای آن دوره زمانی است، در حالی که بالای نوار نشان دهنده سقف قیمت پرداخت شده است.

خود نوار عمودی نشان دهنده دامنه معامله ی جفت ارز به طور کلی است.

خط تیره افقی در سمت چپ نوار قیمت باز شدن است، و خط تیره افقی در سمت راست قیمت بسته شدن است.

مثالی از نمودار میله ای برای EURUSD به صورت زیر است:

نمودار میله ای

توجه کنید که در طول درسها، کلمه "میله" برای اشاره به یک قطعه واحد از داده ها روی نمودار است.

میله یک بخش از زمان است، یک روز، یک هفته، یا یک ساعت. هنگامی که می بینید کلمه "میله" جلو می رود، مطمئن شوید که به چه بازه زمانی اشاره می کند.

به نمودارهای "میله ای" نمودارهای "OHLC" نیز گفته می شود، چرا که آنها نشان دهند باز، بالا، پایین، و بسته شدن برای آن ارز خاص هستند. مثالی از میله قیمت چنین است:

باز: خط افقی کوچک در سمت چپ قیمت باز شدن است

سقف: بالای خط عمودی سقف قیمت در دوره زمانی را تعریف می کند

کف: پایین خط عمودی که کف قیمت در دوره زمانی را تعریف می کند

بسته: خط افقی کوچک در سمت راست قیمت بسته شدن است

نمودار شمعی

نمودار شمعی همان اطلاعات نمودار میله ای را نشان می دهد اما با فرمت گرافیکی زیباتر. میله های شمعی هنوز هم محدوده بالا به پایین را با خط عمودی نشان می دهند. با این حال، در نمودار شمعی، بلوک بزرگتر (و بدنه) در وسط نشان دهنده محدوده بین قیمت باز شدن و بسته شدن است. به طور سنتی، اگر بلوک وسط توپر یا رنگی باشد، آنگاه ارز با قیمت پایین تر از قیمت باز شدن بسته شده است.

در مثال زیر، رنگ توپر "سیاه" است. برای بلوک های "توپر" بالای بلوک همانا قیمت باز شدن است، پایین بلوک قیمت بسته شدن است. اگر قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن باشد، آنگاه بلوک وسط "سفید" یا توخالی خواهد بود.

دوست نداریم از شمعی های سنتی سیاه و سفید استفاده کنیم. زیاد جذاب نیستند. و از آنجا که زمان زیادی را صرف نگاه کردن به نمودارهای می کنیم، احساس می کنیم نگاه کردن به نمودارهای رنگی آسانتر است.

تلویزیون رنگی بسیار بهتر از تلویزیون سیاه و سفید است، پس چرا از نمودار شمعی رنگی استفاده نکنیم؟

فقط سبز را جایگین سفید، و قرمز را جایگزین سیاه کردیم. این بدان معنی است که اگر قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت باز شدن باشد، شمعی سبز خواهد بود.

اگر قیمت بسته شدن پایین تر از قیمت باز شدن باشد، شمعی قرمز خواهد بود.

در درسهای بعد، خواهید دید که استفاده از شمعی سبز و قرمز به ما اجازه خواهد داد که همه چیز در نمودار را بسیار سریعتر "ببینیم" مانند روندهای صعودی/نزولی و نقاط برگشت احتمالی.

فعلا، فقط به یاد داشته باشید که از این به بعد از شمعی قرمز و سبز به جای سیاه و سفید استفاده می کنیم.

مثالی از نمودار شمعی برای EURUSD چنین است. زیبا نیست؟

هدف از رسم نمودار شمعی این است که کمک بصری باشد زیرا دقیقا همین اطلاعات در نمودار میله ای OHLC ظاهر می شود. مزایای استفاده از نمودار شمعی عبارتند از:

  • تفسیر نمودار شمعی آسان تر است و نقطه شروع خوبی برای مبتدیان برای سر درآوردن از تحلیل است.
  • استفاده از نمودار شمعی آسان است! چشم شما تقریبا بلافاصله به اطلاعات به صورت میله ای وفق پیدا می کند. بعلاوه، تحقیقات نشان می دهد که تصویر به مطالعه کمک می کند، ممکن است به معاملات شما هم کمک کنند!
  • نمودار شمعی و الگوهای شمعی نام های جالبی دارند مانند ستاره ساقب، که به خاطر سپاری معنای آن را آسان می سازد.
  • نمودار شمعی برای شناسایی نقاط عطف بازاریابی مناست است - بازگشت از روند صعودی به رون نزولی یا از روند نزولی به روند صعودی. توضیحات بیشتر در این مورد در ادامه ارائه می شود.

حالا که می دانید که چرا نمودار شمعی مفید است، باید بدانید که در اکثر، اگر نگوییم همه، مثال ها در این سایت از نمودارهای شمعی استفاده می کنیم.


درس قبل  |  درس بعد (سطوح حمایت و مقاومت) بزودی