ایمیلی از یکی از دوستان دریافت کردم در مورد اینکه Hedging چی هست و چطور میشه از اون استفاده کرد؟. تصمیم گرفتم در این خصوص گشتی در اینترنت بزنم و مقالاتی که توی وب به زبان انگلیسی است جمع آوری کنم. اکنون چکیده این مطالب را در این پست قرار می دهم، امیدوارم مفید واقع بشود.

کلمه Hedging در فرهنگ لغت یعنی "مصــون سازی". که اگر آن را در بازارهای مالی در نظر بگیریم، یعنی مصون سازی یا بیمه کردن سرمایه از زیان های احتمالی. در بازارهای مالی Hedging در واقع نوعی استراتژی معاملاتی است، که اغلب بخشی از استراتــژی های معاملاتی فوق پیشرفته می باشد. و معمولا توسط معامله گران حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. اما اصول Hedging نسبتا ساده است. Hedging ابتدا توسط  صندوق های بیمه ای مورد استفاده قرار گرفت اما به سرعت در بین معامله گران به محبوبیت رسید و بکار گرفته شد. با این وجود هنوز به طور گسترده ای شناخته نشده است.

یکی از بهترین راه های تشخیص هدجینگ این است که آن را با بیمه مقایسه کنید. وقتی افراد تصمیم می گیرند از خود در مقابل حوادث محافظت کنند، خود را بیمه می کنند. این کار آنها باعث نمی شود که آن اتفاق ناگوار به سراغ آنها نیاید، اما اگر آن اتفاق بیافتد و افراد به طور کامل خود را بیمه کرده باشند، هزینه های آن اتفاق ناگوار به طور چشمگیری پوشش داده خواهد شد. بنابراین هدجینگ یا مصون سازی در هر جایی امکان دارد که رخ دهد، و ما آن را هر روز می بینیم. بعنوان مثال اگر شما برای منزل خود بیمه نامه تهیه کنید، خودتون را در برابر آتش سوزی، ویرانی در مقابل زلزله و سایر حوادث پیش بینی نشده بیمه کرده اید.

مدیران سبدهای سهام، سرمایه گذاران و شرکتهای خصوصی، از تکنیکهای مصون سازی یا هدجینگ به منظور کاهش خطرات احتمالی استفاده می کنند. در بازارهای مالی هدجینگ کردن یا مصون سازی سرمایه کمی پیچیده تر از پرداخت بیمه سالانه می باشد.

هدجینگ سرمایه گذاری در بازارهای مالی عبارت است بکاری گیری استراتژیی با استفاده از ابزارهای خاص برای جبران زیان ناشی از هرگونه حرکت پیش بینی نشده قیمت.

از لحاظ فنی هدج کردن در بازار فارکس، یعنی سرمایه گذاری بر روی دو جفت ارزی که همبستگی قیمتی منفی یا خلاف جهت هم دارند.

اگر چه هدج کردن در بازارهای مالی بسیاری از خطرات احتمالی افت سرمایه را بیمه می کند اما این نکته را در نظر داشته باشید که، کاهش ریسک سرمایه گذاری به معنی کاهش میزان سود بالقوه است. لذا هدج کردن یک تکنیک کاهش میزان ضررهای احتمالی است نه سیستمی جهت افزایش سود معاملاتی شما.

چگونگی استفاده از هدجینگ در بازار سهام؟

تکنیک های مصون سازی بطور کلی شامل استفاده از ابزارهای مالی پیچیده شناخته شده بعنوان مشتقات استراتژی معاملاتیتان می باشد، که بیشتر در بازارهای Option و Futures بکار گرفته می شوند. ما در اینجا قصد داریم تا کمی در خصوص این ابزارها صحبت کنیم.

اجازه دهید نحوه عملکرد را با یک مثال توضیح دهیم: فرض کنیم که شما سهام یک شرکت آب لیمو سازی مثلا CTC را خریداری کرده اید. اگر چه شما در خصوص آینده این شرکت خوش بین هستید، اما در مورد زیان های کوتاه مدت در صنعت آب لیمو نگران هستید. برای محافظت خود از سقوط احتمالی سهام CTC شما می توانید یک گزینه قرار داده شده (مشتق) در شرکت را خریداری کنید که به شما اجازه می دهد در یک قیمت خاص (قیمت اعتصاب) سهامتان را نقد کنید. لذا اگر قیمت ها به زیر قیمت اعتصاب بروند و سقوط کنند شما می توانید از این گزینه بیمه ای استفاده کرده و از زیان بگریزید.

اما هدج کردن در بازار فارکس و برای جفت ارزها کمی فرق می کند:

اگر مبحث همبستگی ارزها را قبلا مطالعه کردید مطالب مربوط به هدج قابل لمس تر خواهد بود، استفاده از این روش بسیار متداول است و در عین حال بسیار متنوع؛ و به نظر من با این روش شما بالاترین میزان امنیت را در معاملاتتان خواهید داشت. منظور از هدج در بازار فارکس یعنی باز کردن پوزیشن ها در جهت خلاف یکدیگر است، با فرض اینکه بدانیم یورو دلار و یورو پوند دارای همبستگی بالای هشتاد و مثبت است در اینصورت میتوانیم این دو جفت ارز را برای هدج استفاده کنیم برای انجام این کار نیاز به یک نمودار مادر و دو جفت ارز که از این نمودار مشتق شده اند داریم.

جفت ارز EURGBP را در نظر بگیرید، این جفت ارز بعنوان جفت ارز مادر در نظر گرفتیم و قرار نیست که بطور مستقیم روی آن خرید یا فروش انجام دهیم، فرض کنید EURGBP دارای روند صعودی است پس میتوان گفت EUR قوی تر از GBP است چون اگر EURGBP را یک کسر فرض کنید و حاصل این کسر یک نمودار صعودی باشد می توان نتیجه گرفت صورت کسر عددی بزرگتر از مخرج کسر دارد بنابرین به این نتیجه میرسیم که در حال حاضر قدرت EUR بیشتر از GBP است پس اگر دو کسر دیگر با مخرج های یکسان با EUR و GBP بسازیم باز هم کسر دارنده EUR قویتر از کسر دارنده GBP است برای مثال EURUSD و GBPUSD دارای مخرج مشترک دلار هستند و چون EUR قویتر از GBP بوده پس نمودار EURUSD به میزان بیشتری نسبت به نمودار GBPUSD بالا میرود پس مطالب فوق را جمع بندی می کنیم.

با مشاهده حرکت صعودی EURGBP به این نتیجه میرسیم که نمودار EURUSD به میزان بیشتری نسبت به نمودار GBPUSD بالا میرود و چون طبق جدول همبستگی می دانیم که EURUSD با GBPUSD همبستگی مثبت و بالای هشتاد دارد میتوانیم شروع به هدج کردن این دو جفت ارز کنیم.

مادامی که EURGBP صعود می کند EURUSD را می خریم و GBPUSD را می فروشیم و هنگامی که در مجموع این دو جفت ارز وارد سود شد آنها را همزمان می بندیم زمانی که EURGBP به سمت بالا می رود خرید ما بروی EURUSD وارد سود می شود و فروش ما بروی GBPUSD  وارد ضرر می شود به این ترتیب بخشی از سود ما توسط زیان پوزیشن دیگر از بین میرود اما چون ما روند جفت ارز مادر را درست حدس زده بودیم در مجموع وارد سود می شویم و اگر ما در تشخیص روند جفت ارز مادر اشتباه کرده بودیم یا روند به یکباره عوض شود میزان زیادی از ضرر ما توسط سود پوزیشن دیگر بالانس می شود و ما در تغییرات ناگهانی بازار با ضرر های بزرگ مواجه نمی شویم بنابراین هدج یکی از مطمئن ترین روشها برای معامله است که دارای سود کم می باشد اما مطمئن است، که با افزایش میزان لات یا افزایش تعداد پوزیشن ها می توان میزان سود را نیز بالا برد به خاطر داشته باشید اصلی ترین فاکتور در این روش تشخیص صحیح روند جفت ارز مادر است و همیشه مراقب باشید که جفت ارزهای معاملاتی شما دارای همبستگی بالای هشتاد و کمتر از نود باشند.

نتیجه گیری

خطر یک عنصر ضروری و عین حال بی ثبات برای سرمایه گذاری است. صرف نظر از اینکه هدف شما از سرمایه گذاری چه باشد، داشتن یک دانش پایه از هدجینگ امینت سرمایه گذاری شما را بالاتر خواهد برد. تمرین در خصوص کسب تجربه در زمینه هدجینگ درک شما را از بازار تغییر خواهد داد و سرمایه گذاری های بهتر و حرفه ای تری می توانید انجام دهید.