شاید به جرات بتوان گفت که واگرایی ها یکی از استراتژی های بسیار کارآمد در بازارهای مالی سهام و فارکس می باشند. و معمولا می توان با تشخیص درست و به موقع واگرایی ها در آغاز حرکتهای بسیار خوب بازار وارد پوزیشن شد و سودهای خوبی را از بازار گرفت. اما برای تشخیص درست واگرایی ها باید این 14 نکته را بدانید...

  1. در هنگام واگرایی معمولی با مک دی دو سقف یا کف باید پشت سر هم باشد و اگر این بین یک سقف یا کف بی ربط وجود داشته باشد اعتبار واگرایی کاسته می شود.
  2. زمانی می توانیم بگوئیم واگرایی رخ داده که سر میله های هیستوگرام مک دی تغییر جهت داده باشد یا سر اندیکاتورهای CCI و RSI کج شده باشد در غیر اینصورت اسمش واگرایی نیست، چه بسا آرایش واگرایی را برهم بزند.
  3. هنگامی که فرم واگرایی مشاهده کردیم پس از اینکه یک کندل هیستوگرام تغییر جهت داد یا سر اندیکاتور کج شد و کندل بسته شد، در کندل بعدی در صورت مساعد بود شرایط وارد می شویم.
  4. هنگام مشاهده HD سعی کنیم نزدیک یک خط روند یا سطح حمایت یا مقاومت قوی باشیم.
  5. هنگام شکستن خطوط روند به RD توجه کنیم؛ چون در غیر اینصورت احتمال برگشت به بالای خط روند و بی اعتبار شدن شکست روند محتمل است.
  6. HD را در سطوج فیبوناتچی بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
  7. وقتی روندی شکسته می شود هنگام پول بک با خط روند معمولا یک اچ دی شاهد خواهیم بود.
  8. قیمت پس از شکستن خط روند تا جایی بالا می رود و سپس می ریزد برای پول بک، این بالا رفتن پس از شکستن روند معمولا تا جایی ادامه می یابد که یک اچ دی رخ داده باشد.
  9. در هنگام موج شماری ها که بصورت ABC می باشد، معمولا پس از ساخته شدن B یک اچ دی شکل می گیرد.
  10. معمولا در موج 5 واگرایی آشکار داریم.
  11. معمولا در منطقه PRZ یک واگرایی مشاهده می شود (در همان تایم فریم یا تایم های بالاتر)
  12. در هنگام مشاهده HD یا RD سعی شود با یک کندل برگشتی وارد پوزیشن شد مانند دوجی، هنگینگ من
  13. در هنگام HD، مک دی حتما باید تغییر فاز داشته باشد، یعنی یکبار مک دی مثبت و بعد منفی شده باشد.
  14. در هنگام HD حتما باید سر مک دی کج شده باشد (مشابه توضیح RD)