:: ترم اول - درس ششم ::

مزایای فارکس


:: بدون کمیسیون
بدون کمیسیون های معاملاتی و یا کمیسیونهای بسیار کم نسبت به بازارهای دیگر، هزینه های مبادله پایین، هزینه های دولت و هزینه های کارگزای. اغلب کارگزاران خرده فروشی در قبال خدمات شان از طریق چیزی به نام "کارمزد خرید و فروش" دستمزد میگیرند.

:: بدون واسطه
داد و ستد فارکس سبب حذف واسطه ها می شود و به شما امکان می دهد تا به طور مستقیم با بازاری که قیمت یک جفت ارز خاص را تعیین میکند، معامله کنید.

:: عدم وجود "لات" ثابتدر بازارهای آتی (فیوچرز)، اندازه لات یا قرارداد، توسط بورس ها تعیین می شود. بعنوان مثال، مقدار استاندارد برای قراردادهای آتی نقره 5000 اونس است. در فارکس، درست است که اندازه لات سایز استاندارد 100000 واحد از آن ارز است اما شما خود اندازه لات را جهت انجام معاملات تعیین می کنید. این امر به معامله گران امکان می دهد که حتی با حساب کوچک با موجودی 25 دلار نیز در این بازار شرکت کنند. (اگر چه بعدا توضیح می دهیم که چرا حساب 25 دلاری ایده خوبی نیست).

:: هزینه های پایین معاملاتی
هزینه معاملات خرده فروشی (کارمزد خرید و فروش) معمولا کمتر از 0.1% در شرایط عادی بازار است. در معاملات بزرگتر، کارمزد حتی می تواند 0.07% هم باشد. البته این بستگی به ضریب اهرمی شما دارد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

:: بازار 24 ساعته
انتظار برای زنگ بازگشایی بازار وجود ندارد. از باز شدن در صبح روز دوشنبه در استرالیا تا بسته شدن بعد از ظهر جمعه در نیویورک. بازار فارکس هرگز نمیخوابد. این برای کسانی که میخواهند به صورت پاره وقت معامله کنند عالی است، زیرا می توانند زمان دلخواه معامله را انتخاب کنند: صبح، ظهر، شب، حین صبحانه یا در خوابچشمک
هیچکس نمی تواند بازار را در کنترل خود درآود.
بازار ارز آنقدر بزرگ است و شرکت کنندگان بسیار زیادی دارد که هیچ نهاد واحدی (حتی بانک مرکزی یک کشور) نمی تواند قیمت بازار را برای مدت زمان طولانی کنترل کند.

:: ضریب اهرمی
در معاملات فارکس، معامله گر با سرمایه اولیه کم، می تواند قراردادی به ارزش بسیار بالا را کنترل کند. ضریب اهرمی این توانایی را به معامله گر می دهد که سود خوب به دست آورد.
برای مثال: کارگزار فارکس ممکن است ضریب اهرمی 1 به 50 را ارائه دهد، این بدین معنی اس که موجودی 50 دلار به معامله گر امکان می دهد تا ارزهایی به ارزش 2500 دلار را خرید و فروش کند. به طور مشابه، با 500 دلار می توان معادل 25000 دلار معامله کرد و غیره.
اگر چه این شاید به ظاهر مطلب جالبی باشد اما به یاد داشته باشید که ضریب اهرمی، شمشیر دو لبه است. بدون مدیریت ریسک مناسب، این درجه بالای ضریب اهرمی می تواند به زیان های بزرگ و همچنین سودهای بزرگ منجر شود.

:: نقدینگی بالا
از آنجا که بازار فارکس بسیار عظیم است، بسیار هم نقد است. این بدان معنی است که در شرایط عادی بازار، با یک کلیک ماوس بلافاصله می توانید به خرید و فروش بپردازید، زیرا معمولا کسی در بازار وجود دارد که مایل است طرف دیگر معامله شما باشد. هرگز در معامله "گیر نمی کنید". حتی می توانید نرم افزار معاملاتی آنلاین خود را طوری تنظیم کنید که وقتی به سطح سود مورد نظرتان رسید(دستور محدودیت) به صورت خودکار موقعیت تان را ببندد، یا اگر معامله علیه شما پیش می رود، آن را ببندد (دستور توقف ضرر).

:: موانع کوتاه برای ورود
فکر میکنید که آغاز به کار بعنوان معامله گر ارز هزینه زیادی در بر دارد؟. واقعیت این است که در مقایسه با داد و ستد سهام، اختیار یا آتی، چنین نیست. کارگزاران آنلاین فارکس، حسابهای داد و ستد "مینی" و "میکرو" را ارائه می کنند که برخی از آنها حداقل موجودی حساب 25 دلار را دارند.
نمی گوییم که باید حساب کاربری با حداقل موجودی را بازار کنید اما این امر بازار معامله ارز فارکس را بسیار بیشتر در دسترس فرد متوسطی قرار میدهد که سرمایه معامله آغازین زیادی ندارد.

::چیزهای رایگان در همه جا!!
بیشتر کارگزاران آنلاین ارز، حسابهای "دمو" (تمرینی) را برای تمرین داد و ستد و ایجاد معارت های تان همراه با اخبار فارکس و خدمات رسم نمودار ارائه می کنند.
و حدس بزنید چرا؟! همه آنها رایگانند!
حسابهای تمرینی، منابع بسیار ارزشمند برای کسانی است که "مشکل مالی" دارند و میخواهند مهارتهای معاملاتی خود را با "سفته بازی" افزایش دهند و پس از آن اقدام به باز کردن حساب با پول واقعی نمایند.

اکنون که مزایای استفاده از بازار فارکس را می دانید، در مبحث بعد قصد داریم که آن را با بازار سهام مقایسه نماییم.


درس قبل  |  درس بعد