:: درس سی و یکم - ترم دوم::

آه سئوال میلیون دلاری!!!

در سرتاسر سفرتان، بعنوان معامله گر خیالی در فارکس، طرفداران پروپا قرصی از هر یک از انواع تحلیل ها خواهید یافت. فریب این افراط گرایان یک-جانبه نگر را نخورید! هیچ یک بهتر از دیگری نیست... همه آنها تنها روشهای متفاوت نگاه کردن به بازار هستند.

در پایان روز، باید بر مبنای تحلیلی معامله کنید که بیشتر از همه با آن راحت هستید و برایتان سودآور است.

به طور خلاصه، تحلیل فنی مطالعه تغییرات قیمت از روز نمودارها است، در حالی که تحلیل بنیادی نگاهی به نحوه پیش روی اقتصاد کشور دارد. تحلیل احساسی بازار تعیین می کند که در چشم انداز بنیادی کنونی یا آینده، روندی صعودی است یا نزولی.

عوامل بنیادی احساس را شکل می دهند، در حالی که تحلیل فنی به ما کمک می کند تا آن احساس را تجسم کرده و چارچوبی برای معاملاتمان در نظر بگیریم.

این سه تحلیل، دست در دست یکدیگر داده تا به شما در یافتن ایده های خوب دادوستد کمک کنند. تمامی اتفاقات قدیمی در خصوص قیمت ها و اعداد و ارقام اقتصادی در آنها انعکاس یافته است. تنها کاری که باید انجام دهید آن است که فکر کرده و آن مهارت های تحلیلی را در بوته آزمایش قرار دهید.

بگذارید دوباره به صندلی سه پایه اشاره کنم تا بر اهمیت همه این سه نوع تحلیل تاکید کنم.

جدا کردن یک یا دو پایه از این صندلی موجب متزلزل شدن آن می شود!

سه تحلیل

برای آنکه استاد واقعی فارکش شوید لازم است بدانید چگونه به طور موثر از این سه نوع تحلیل استفاده کنید. باور ندارید؟

بگذارید مثالی بزنیم که چگونه تمرکز بر یکی از این سه تحلیل به فاجعه ختم شده است.

  • بگذارید بگوییم که شما در حال نگاه کردن به نمودارها هستید و فرصت معامله خوبی پیدا می کنید.
    شگفت زده شده و فکر می کنید با این معامله پول از آسمان روی سر شما خواهد ریخت.

    به خود می گویید "پسر! تا حالا فرصتی بهتر از این برای معامله کردن پوند بریتانیا/دلار آمریکا ندیده بودم. عاشقتم نمودار. حالا پول را به من نشان بده!"

  • سپس با لبخندی بسیار مسرت آمیز در چهره تان برای خرید پوند بریتانیا/دلار آمریکا می روید (طوری که تمامی دندانهایتان دیده می شود).

  • اما صبر کنید! ناگهان، معامله ها تغییر 100 پیپی در جهت مخالف می کند! شما زیاد نمی دانستید که ادعا می شود یکی بانکهای اصلی لندن ورشکست شده است! ناگهان احساس همه نسبت به بازار بریتانیا به نگرانی تبدیل می شود و همه در جهتی مخالف معامله می کنند.

  • لبخند بزرگ شما مـــحو می شود و شروع به عصبانیت از دست نمودارتان می کنید. کامپیوترتان را روی زمین انداخته و شروع به خرد کردن آن می کنید. لحظاتی پیش دسته ای پول از دست داده اید و هم اکنون کامپیوترتان.
    و همه این ها به آن دلیل است که بطور کامل تحلیل بنیادی و تحلیل احساسی را نادیده گرفتید.

(تذکر: این داستان بر اساس رخدادی حقیقی نبوده است. این اتفاق برای ما نیفتاده است. ما هیچ گاه این قدر خام و بی تجربه نبوده ایم. ما همواره معامله گرانی باهوش بوده ایم...)

به یاد بیاورید چگونه مادرتان به شما، بعنوان یک بچه می گفت استفاده بیش از اندازه از هر چیز هرگز خوب نیست؟

درست است ممکن است فکر کرده باشید که مرور این خاطره امری بیهوده باشد، اما در فارکس، در هنگام تصمیم گیری در خصوص آن که کدام نوع تحلیل را استفاده کنیم، چنین چیزی صادق است.

تنها به یکی اتکا نکنید. در عوض، باید یاد بگیرید چگونه میان استفاده از همه آنها توازن برقرار کنید. تنها آن زمان است که به واقع می توانید از معامله کردن خود بیشترین بهره را ببرید.

 

 

 

از این جا به کجا می رویم؟

حال که دوره ابتدایی آموزش فارکس را به اتمام رساندید و درباره هر یک از انواع تحلیل ها اندکی آموختید، زمان آن رسیده که بیشتر و عمیق تر آن را بررسی کنیم!

سطح متوسطه تنها درباره ابزارهای تحلیل فنی خواهد بود.

درباره دینامیک های موجود در پشت کنش های قیمت، نظیر سطوح حمایت و مقاومت، شکل گیری شمع ها، و الگوهای رایج نمودارها خواهید آموخت. با شاخص های پیش رو آزمایش خواهید کرد و یاد می گیرید چگونه از آنها در معاملات خود استفاده کنید. بسیار هیجان آمیز به نظر می رسد، اینطور نیست؟

در دوره های بعدی بیشتر ابزارهای تحلیل فنی را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی هم به ابزارهای پیشرفته تر مانند نقاط لولایی، نظریه موج الیوت و الگوهای گارتلی خواهیم انداخت. تخصصی به نظر می رسند؟ چون واقعا تخصصی هستند!

در سطوح حرفه ای کار اندکی پیچیده می شود، زیرا به طور همزمان با تحلیل بنیادی و احساسی بازار روبرو خواهید شد. مانند زدن دو سنگ به یک پرنده! شما پرنده هستید و سنگها . . . خوب، تکته را گرفتید.

دو دلیل برای آنکه تحلیل بنیادی و احساسی بازار را کنار هم قرار می دهیم عبارتند از:

  1. هنگامی که به سطح حرفه ای می رسید، آنقدر مشتاق و علاقه مند به آموختن بیشتر فارکس خواهید شد که یک درس ساده برایتان کافی نخواهد بود.
  2. کشیدن خطی میان تحلیل بنیادی و تحلیل احساسی بازار و جدا کردن آنها دشوار است.

چنانکه پیش تر گفتیم، عوامل بنیادی تقریبا مسئول شکل دادن احساسات بازار هستند.
این دو تحلیل محتوای دروس دانشجویان سطوح حرفه ای را تشکیل می دهد.


درس قبل | درس بعد (انوع مختلف نمودارها)