این اتفاقی که میخواهم شرح بدهم را اینقدر دیده ام که تعدادش را یادم نمی آید. راستش را بخواهید این اتفاق احتمالا برای همه تریدرها در یک مقطع زمانی رخ داده و متاسفانه برای بسیاری منجر به پایان دوران تریدشان شده است.

همانطور که همه ما می دانیم برای این که در معاملات موفق باشیم باید یک سری از قوانین را هر روز و برای هر معامله اجرا کنیم. این قوانین بسیار مهم هستند به خاطر اینکه به تریدهای ما ساختار می دهند و به ما کمک می کنند که بفهمیم چه کارهایی باید بکنیم و از آن مهمتر چه کارهایی را نباید انجام دهیم.

اگر شما قوانین ترید محکم و خوبی دارید و آنها را همواره اجرا میکنید، کسب سود و جلوگیری از ضرر زیاد، یک هدف قابل دسترسی برای شما خواهد بود. اما از طرف دیگر، اگر قوانین خود را رعایت نکنید میزان ضررهای شما افزایش می یابد و این جایی است که اشتباه بزرگ ظاهر می شود. من این اشتباه را در بسیاری از تریدرها دیده ام.

اگر شما قوانین خودتان را اجرا نکنید و معامله شما با سود خاتمه یابد به احتمال بالا در هنگام بستن معامله یک نفس راحت میکشید. اما در حقیقت نباید آسوده باشید! شما ممکن است اشتباهی انجام داده باشید که زودتر از هر اشتباه دیگری به شکستتان منجر شود!

اگر این ترید (که شما از قوانین خود سرپیچی کردید) با سود بسته شود، احتمال اینکه شما در معامله بعدی هم قوانین خود را اجرا نکنید افزایش می یابد که بازهم تاکید می کنم که این بزرگترین اشتباهی است که ممکن است انجام بدهید. این مساله به حساب شما بیشتر از هر اشتباه دیگر ضربه خواهد زد.

چه چیز بدتر از این است که بعد از افکار وسوسه انگیز؛ از قوانین خود تحت عنوان "فقط این یک دفعه" عدول کنید. اول باید به یاد داشته باشید چیزی به نام "فقط این یک دفعه" وجود ندارد! شما باید قوانین خود را همیشه و بدون استثنا اجرا کنید.

همانطور که قبلا گفتم من این مساله را بارها دیده ام که برای معامله گران اتفاق افتاده است. بعنوان مثال، به یاد می آورم تریدری که از معامله بر روی S&P Futures روزی 500 تا 1000 دلار درآمد داشت. او تا زمانی که سعی می کرد به این هدف دست پیدا کند وضع خوبی داشت، اما حریص شد و دنبال راهی گشت که بتواند سود بیشتری کسب کند (من واقعا نمی دانم سود 500 تا 1000 دلاری چه ایرادی داشت). او به این نتیجه رسید که قوانین او بسیار محدود کننده اند و باعث می شوند او بسیاری از موقعیتهای سودآور را از دست بدهد. بنابراین از آنجاییکه وضعش خیلی خوب بود، تصمیم گرفت تا قوانینش را راحتتر بگیرد تا در معاملات بیشتری در طول روز وارد شده و سود بیشتری را کسب کند.

او از قوانینش دو روز سرپیچی کرد و ریسک زیادتر از چیزی که باید قبول می کرد، پذیرفت. اما از آنجاییکه الان روزی به طور متوسط 2000 دلار در می آورد اهمیتی نداد. عدم پیروی از قوانین باعث شده بود که سود بیشتری بکند. اما فکر کنم می توانید حدس بزنید که چه اتفاقی افتاد.

در طول ما بعد، او تمام درآمدهایی که در چهارماه گذشته به دست آورده بود از دست داد (حدود 60000 دلار) و دیگر نمی توانست به هدف 200000 دلاری اش تا پایان سال دست یابد. این مساله به خاطر این اتفاق نیافتاد که او قوانین خود را اجرا نکرد. بلکه به دلیل این بود که بار اولی که از قوانین سرپیچی کرد با موفقیت همراه شد و این مساله به او اعتماد به نفس داد تا از قوانین خود تبعیت نکند و اشتباهش را تکرار کند.

مطمئن هستم شما هم بیاد می آورید زمانی را که تصمیم گرفتید از قوانین خود "همین یک بار" عدول کنید. نمی توانم به شما هشدار بدهم که این مساله تا چه حدی می تواند خطرناک باشد مخصوصا وقتی که آن معامله با موفقیت همراه می شود. سود کردن در این معامله می تواند پرهزینه ترین سودی باشد که در طول زندگیتان کسب می کنید. این مساله می تواند به آسانی به شما حکم کند که در معامله بعدی نیز قوانین خود را کنار بگذراید.

این مساله همیشه وسوسه برانگیز است. اما مقاومت در برابر این وسوسه می تواند سودآوری بسیار بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.

تبعیت مداوم از قوانین تنها راه یک تریدر موفق است. اگر تصمیم بگیرید که همین یک بار از قوانین خود سرپیچی کنید مدت زیادی طول نمی کشد که شما هم از جمله 80 تا 90 درصد معامله گرانی خواهید شد که در حال ضرر کردن هستند. پس همواره قوانین خود را اجرا کنید و اجازه ندهید تا "همین یکبار" وجود داشته باشد.