:: ترم اول - درس هجدهم ::

در بازار فارکس، به خرید یا فروش ارزها می پردازید.

اجرای یک معامله در بازار ارز ساده است: مکانیزم معامله بسیار شبیه به بازارهای دیگر (مانند بازار سهام) است، بنابراین اگر تجربه ای در داد و ستد دارید، باید فارکس را خیلی سیع یاد بگیرید.

هدف از داد و ستد فارکس تبدیل یک ارز به ارز دیگر با این توقع است که قیمت تغییر خواهد کرد، به طوری که قیمت ارز خریداری شده نسبت به ارز فروخته شده افزایش خواهد یافت.

مثال:

اقدام معامله گر بر روی جفت ارز EUR/USD

10000 یورو در نرخ 1.1800 بر روی جفت ارز EURUSD خرید می کنید

دو هفته بعد، 10000 یورو خود را دوباره به دلار آمریکا با نرخ تبادل 1.2500 تبدیل می کنید.

سود 700 دلاری بدست می آورید! 

EUR 10,000 x 1.18 = US $11,800

EUR 10,000 x 1.25 = US $12,500

Profit = 12,500$ - 11,800 $ = 700$

نرخ تبادل ارز نسبت ارزش یک ارز به ارز دیگر است. برای مثال، نرخ تبادل ارز USDCHF نشان می دهد که چند دلار آمریکا می تواند یک فرانک سوئیس را خریداری کند، یا چند فرانک سوئیس نیاز دارید تا 1 دلار آمریکا را بخرید.

نحوه خواندن مظنه فارکس

ارزها همیشه به صورت جفت ذکر می شوند، مانند GBPUSD و USDJPY. دلیلش این است که در هر معامله در فارکس، به طور همزمان به خرید یک ارز و فروش ارز دیگری می پردازید. در اینجا مثالی از یک نرخ تبادل ارز برای پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا بیان می شود: 

به اولین ارز در سمت چپ، ارز پایه گفته می شود (در این مثال، پوند انگلیس)، در حالی که به ارز دوم در سمت راست ارز متقابل گفته می شود ( دراین مثال، دلار آمریکا)

هنگام خرید، نرخ تبادل می گوید که باید چند واحد از ارز متقابل را برای خرید یک واحد از ارز پایه پرداخت کنید. در مثال بالا، باید 1.51258 دلار آمریکا برای خرید 1 پوند انگلیس بپردازید.

هنگام فروش، نرخ تبادل می گوید که باید چند واحد از ارز متقابل را در قبال فروش یک واحد از ارز پایه دریافت کنید. در مثال بالا، باید 1.51258 دلار آمریکا را هنگام فروش 1 پوند انگلیس دریافت کنید.

ارز پایه "اساس" خرید یا فروش است. اگر EURUSD خرید کنید بدان معناست که ارز پایه را خرید می کنید و همزمان ارز متقابل را به فروش می رسانید. در اصطلاح غارنشینی "EUR بخر، USD بفروش"

اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه نسبت به ارز متقابل افزایش می یابد می توانید آن جفت ارز را خریداری کنید. اگر فکر می کنید ارزش ارز پایه نسبت به ارز متقابل کاهش می یابد می توانید آن جفت ارز را بفروشید.

خرید/فروش

اول، باید تعیین کنید که می خواهید خرید کنید یا فروش.

اگر می خواهید خرید کنید (که در واقع به معنی خرید ارز پایه و فروش ارز متقابل است)، می خواهید ارزش ارز پایه افزایش یابد و سپس آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید. در اصطلاح معامله گران، به این حالت "Long" یا گرفتن "موقعیت خرید" گفته می شود. فقط به یاد داشته باشد: Long = خرید.

اگر میخواهید به فروش برسانید (که در واقع به معنی فروش ارز پایه و خرید ارز متقابل است)، می خواهید ارز پایه کاهش یابد و سپس آن را با قیمت کمتری بخرید. در اصطلاح معامله گران، به این حالت "Short" یا گرفتن "موقعیت فروش" گفته می شود. فقط به یاد داشته باشید:

Short = فروش

Long


قیمت خرید/ قیمت فروش

"چگونه دو قیمت را اعلام کنم؟"

تمام مظنه های فارکس با دو قیمت ذکر می شوند: قیمت خرید و قیمت فروش. در اکثر موارد، قیمت فروش کمتر از قیمت خرید است.

قیمت خرید قیمتی است که در آن شما مایل به خرید ارز پایه در ازای ارز متقابل هستید. این بدان معنی است که پیشنهاد بهترین قیمت موجود است که در آن شما (معامله گر) در آن قیمت ارز را خریداری می کنید.

قیمت فروش قیمتی است که در آن شما مایل به فروش ارز پایه در ازای ارز متقابل هستید. این بدان معنی است که پیشنهاد بهترین قیمت موجود است که در آن شما (معامله گر) ارز را در بازار به فروش می رسانید.

به تفاوت میان قیمت خرید و فروش کارمزد (spread) گفته می شود.

در مظنه EURUSD بالا، قیمت فروش 1.34568 و قیمت خرید 1.34588 است. ببینید چگونه این کارگزار معامله ارز را برای شما آسان می سازد.

اگر میخواهید EUR را به فروش برسانید، روی "SELL" کلیک کنید و یورها را با قیمت 1.34568 به فروش خواهید رساند. اگر میخواهید EUR خرید کنید، روی "BUY" کلیک کنید و یورها را با قیمت 1.34568 خرید کنید.


درس قبل  |  درس بعد