بازارهای مالی از دو جنبه قابل تجزیه و تحلیل هستند.

تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

تحلیل تکنیکال: بررسی و مطالعه رفتار قیمت توسط نرم افزارهای تحلیلی. در تحلیل تکنیکال کاری که انجام می شود این است که، یک تریدر با استفاده از تغییرات گذشته قیمت سعی در پیش بینی روند آینده قیمتها خواهد داشت. در تحلیل تکنیکال ما به دنبال این نیستیم که چرا قیمت یک جفت ارز مثلا یورو به دلار صعود یا نزول کرد. بلکه مجموعه ای از ابزارهایی که در این قسمت در اختیار ما هست این اجازه رو به ما می دهد که فرصتهای مناسب تری رو با ریسک حساب شده تر استفاده بکنیم و بتونیم که تریدهایی رو در این زمینه انجام بدهیم.

اما از منظر دیگری می توان بازار را تحلیل نمود که تحلیل فاندامنتال یا Fundamental Analysis می باشد. تحلیل فاندامنتال در واقع بر میگردد به مطالعه و تجزیه و تحلیل عوامل و بنیادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، که این عوامل بر روی تغییرات نرخ برابری ارزهای مختلف نسبت به یکدیگر تاثیر گذارهستند. یعنی به یک بیان ساده تر ما عواملی که باعث تغییرات قیمت می شوند را در مبحث تحلیل فاندامنتال به دنبالشون هستیم.

طبیعتا نرخ برابری جفت ارزها به دلایل مختلف در روزهای مختلف و ساعتهای مختلف به دلیل انتشار اخبار اقتصادی و تنشهای سیاسی که در نقاط مختلف دنیا رخ می دهند و یا سایر موارد دیگر، دائما در حال تغییر است.

پس در بحث تحلیل فاندامنتال ما به دنبال این هستیم که ببینیم چرا قیمتها تغییر می کنند؟ چرایی تغییرات قیمت در تحلیل فاندامنتال نهفته است.

از آنجا که مبحث تحلیل فاندامنتال یک بحث بسیار گسترده است، آنچه که در این بخش ما در خدمت شما خواهیم بود، اشاره به کلیات قضیه است و سعی می کنیم که شاخصهای اقتصادی مهمی که در کشورهای تاثیر گذار نوسانات ارز منتشر می شوند را تا حدی آنالیز بکنیم به طوری که شما با نگاه کردن به یک تقویم اقتصادی به راحتی بتوانید تشخیص دهید که در طول یک هفته کاریتون، چه اخبار اقتصادی قرار است منتشر شود، این اخبار درجه اهمیتشون به چه صورتی است و یک معامله گر چگونه می تواند از این شاخصها در تحلیل های خود استفاده نماید.

تسلط به مباحث فاندامنتال یک پیگیری مستمر را لازم دارد. به طوری که با معرفی وب سایتهایی که در انتهای مبحث فاندامنتال به شما معرفی خواهد شد و پیگیری مستمر و آنالیزهایی که تحلیل گران دنیا به شما ارائه می دهند، این کمک را به شما خواهد کرد که بتونید به یک جمع بندی جامع و کامل برسید و به نوعی بتونید این عوامل فاندامنتال را در معاملات خود لحاظ بکنید.

در یک نگاه کلی، نوسانات نرخ ارزها در بازار به واسطه تغییر در تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد می گردد. این بدین معنا است که ارزش پول رایج یک کشور به واسطه افزوده شدن تقاضا جهت خرید آن ارز افزایش می یابد و بالعکس.

عرضه و تقاضا را در حقیقت باید مهمترین عامل تعیین کننده تغییرات قیمت دانست. یعنی اینکه ما همانطور که در نمودارها و تحلیل تکنیکال سعی میکردیم با مشخص کردن خطوط حمایت و مقاومت که به نوعی این خطوط نشان دهنده بالانس بین عرضه و تقاضا از دید تکنیکال بود. در بحث فاندامنتال هم ما در حقیقت به دنبال همین هستیم.

اگر اقتصاد دو کشور مثلا آمریکا و اروپا را در کنار هم قرار دهیم، در یک نگاه کلی و ساده اتفاقی که می افته اینه که از بین این دو کشور آن کشوری که اقتصاد پویاتر و فعالتر و آینده اقتصادی روشن تری دارد، طبیعتا در زمینه های دیگر اقتصادی هم رشد بهتری خواهد داشت. از آنجا که امروزه تجارت به شکل بین المللی درآمده است، بنابراین همیشه سرمایه گذاران خارجی به دنبال این هستند تا در کشوری سرمایه گذاری بکنند که در عین داشتن امنیت بازده بیشتری را هم براشون بوجود بیاورد. بنابراین در هنگام مقایسه اقتصاد این دو کشور، اگر وضعیت اقتصادی اروپا در مقایسه با وضعیت اقتصادی آمریکا در موقعیت بهتری قرار داشته باشد، و چشم انداز بهتری را هم برای آن بتوانیم تصور کنیم، این باعث خواهد شد که ارزش پول رایج در اروپا نسبت به ارزش پول رایج در آمریکا افزایش پیدا بکند. بدلیل اینکه شرایط اقتصادی بهتر در اروپا باعث می شود که سرمایه گذاران خارجی هم رقبت بیشتری را هم برای سرمایه گذاری در اروپا داشته باشند، طبیعتا اگر این سرمایه گذاران خارجی را سرمایه گذاران آمریکایی فرض بکنیم، آنها برای فعالیت در بازارهای اروپایی باید پول رایج خودشان را که دلار است بفروشند و تبدیل بکنند به پول رایج اتحادیه اروپا که یورو می باشد.

پس به این ترتیب می بینیم که تغییر دلار به یور باعث افزایش قیمت یورو نیز خواهد شد.

بدلیل اینکه عوامل بسیار متعددی در تعیین میزان عرضه و تقاضای یک ارز دخیل هستند، بنابراین تعیین و تشخیص این عوامل کار چندان ساده ای نیست. بعبارت دیگر موضوع بحث ما این است که عوامل تاثیر گذار در تغییرات قیمت عوامل بسیار متنوعی هستند و برایند این نیروها، تشخیصش کار بسیار مشکلی است. اگر فرض بکنیم که می توان این عوامل تاثیر گذار را بعضی هاشون را ثابت در نظر بگیریم. با تغییر یک یا دو عامل شاید براحتی بتوان به یک تجزیه و تحلیل دقیق رسید. 

از آنجایی که در اغلب جفت ارزها ما با دلار آمریکا سر و کار داریم در ابتدا به مهمترین شاخصهای اقتصادی که در رابطه به کشور آمریکا منتشر می شود خواهیم پرداخت و از آنجایی که خیلی از این شاخصها تقریبا به طور خیلی مشابه در کشورهای اروپا، نیوزلند یا استرالیا هم منتشر می شوند، به صورت خیلی اختصاری به معرفی آن شاخصها هم خواهیم پرداخت.


درس بعد