:: ترم اول - درس دهم ::

بازیگران بازار فارکس

بازیگران بازار فارکس

حالا که ساختار کلی بازار فارکس را می دانید، اجازه دهید آن را بیشتر بررسی کنیم تا بفهمیم که این افراد دقیقا چه کار می کنند. ضروری است که ماهیت بازار فارکس و بازیگران اصلی را درک کنید.

تا اواخر دهه 1990 تنها "کله گنده ها" می توانستند این بازی را انجام دهند. شرط اولیه برای معامله این بود که 10 تا 50 میلیون دلار برای شروع کار داشته باشید! فارکس در ابتدا قرار بود توسط بانکداران و موسسات بزرگ استفاده شود نه ما "کوچولوها". با این حال، به دلیل ظهور اینترنت، شرکتهای آنلاین داد و ستد فارکس در حال حاضر قادر به ارائه حساب های معامله به معامله گران "خرده فروشی" مانند ما هستند.

بازیگران بزرگ در این بازار عبارتند از:

اول:: بانکهای بزرگ

از آنجا که بازار فارکس غیر متمرکز است، بزرگترین بانکهای دنیا تعیین کننده نرخ های ارزند. براساس عرضه و تقاضا برای ارزها، آنها معمولا تنها کسانی اند که کارمزد خرید/فروش را ایجاد می کنند که همه ما عاشقش هستیم. (یا از آن نفرت داریم)

این بانکهای بزرگ، در مجموع موسوم به بازار بین بانکی، مبالغ هنگفت معاملات بازار فارکس را هر روز برای مشتریان و خودشان برمی دارند. تعدادی از این بانکهای بزرگ عبارتند از: UBS، Barclays Capital، دویچه بانک و سیتی گروپ. می توان گفت که بازار بین بانکی، بازار ارز خارجی است.

دوم :: شرکتهای تجاری بزرگ

شرکتها به منظور انجام کسب و کار، در بازار ارز شرکت می کنند. به عنوان مثال، اپل هنگام خرید قطعات الکترونیکی از ژاپن برای محصولات خود، باید ابتدا دلارهای آمریکا را به ین ژاپن تبدیل کند. از آنجا که حجمی که معامله می کنند بسیار کوچک تر از حجم معامله در بازار بین بانکی است، این نوع بازیگران معمولا با بانکهای تجاری برای انجام معاملاتشان سرو کار دارند.

ادغام ها و خریدها (M&A) بین شرکتهای بزرگ همچنین می تواند موجب ایجاد نوسانات نرخ ارز شود. در ادغام ها و خریدهای فرامرزی، بسیاری از مکالمات ارزی اتفاق می افتد که می تواند قیمتها را دچار نوسان کند.

سوم :: دولتها و بانکهای مرکزی

دولتها و بانکهای مرکزی، از جمله بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی انگلستان، و فدران رزرو آمریکا، به طور منظم در بازار فارکس نیز مشارکت می کنند. درست مثل شرکتها، دولتها در بازار فارکس برای انجام عملیات خود، پرداخت های تجاری بین المللی و جابجایی ذخایر ارز خارجی شرکت می کنند.

در همین حال، وقتی بانکهای مرکزی به تنظیم نرخهای بهره برای کنترل تورم می پردازند، بر بازار فارکس تاثیر می گذارند. با انجام این کار، می توانند بر ارزشگذاری پول تاثیر داشته باشند. همچنین مواردی برای دخالت بانکهای مرکزی، به طور مستقیم یا شفاهی، در بازار فارکس وجود دارد و آن زمانی است که می خواهند نرخهای ارز را برابر کنند. گاهی اوقات، بانکهای مرکزی فکر می کنند که ارزش پولشان بالا یا پایین قیمت گذاری شده است، بنابراین شروع به عملیات فروش یا خرید گسترده برای تغییر نرخ ارز می کنند.

چهارم:: سفته بازان

"برای برد آمده ایم!"

این احتمالا شعار سفته بازان است. سفته بازان که نزدیک به 90 درصد از حجم معاملات را تشکیل می دهند در همه اشکال و اندازه ها وجود دارند. بعضی از آنها جیب پر پول دارند، برخی کمتر، اما همه آنها در فارکس برای کسب درآمد شرکت می کنند.

نگران نباشید... بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه پیپسولوژی، می توانید بخشی از این جمعیت باشید! البته، برای موفقیت باید صبور باشید.


درس قبل  |  درس بعد