اگر از آن دسته افرادی هستید که باخود فکر می کنند پول در آوردن از فارکس راحت است! این مقاله برای شما نوشته شده است...

آیا شما میتوانید انتظار داشته باشید که با خواندن تعدادی کتاب و رفتن به چند سمینار در عرض یکهفته یک جراح مغز بشوید؟ مسلما پاسخ شما منفی است ولی با این حال اکثر افراد انتظار دارند در مدت زمان کوتاهی به یک نابغه در بازار تبدیل شوند !

اگر این امکان برای شما وجود داشته باشد که به سراغ تریدرهای موفق بروید و با آنها گفتگو کنید یقینا درک خواهید کرد که چه مقدار تلاش و کوشش , زمان , پشتکار و ضررهای مادی را تحمل کرده اند تا به جایی رسیده اند که ما امروز آنها را در این موقعیت میبینیم. بین یک تریدر حرفه ای و موفق با یک حقوقدان, دکتر یا تاجر هیچ تفاوتی از نظر زحماتی که باید بکشند تا به هدف برسند وجود ندارد.

در نتیجه شما در ابتدا باید تصمیم بگیرید که آیا واقعا میخواهید یک معامله گر حرفه ای بشوید یا خیر؟ این سوال را از خودتان بپرسید و با صداقت به آن جواب بدهید . از خودتان بپرسید آیا من واقعا به معامله در بازار های مالی علاقه دارم و یا تنها پتانسیل پولی موجود در این بازار است که مرا شیفته خود کرده و باعث شده تا به سراغ آن بیایم؟

دراکثر گفتگوهایی که با افراد برتر در حرفه های مختلف انجام میشود داشتن علاقه به حرفه انتخابی یکی از نکات مشترک همه آنهاست .

اگر هدف و انگیزه اصلی شما بدست آوردن پول باشد این هدف دست یافتنی است منتها به شرطی که شما انگیزه کافی برای یادگیری و کوشش را نیز داشته باشید نه اینکه به امید بدست آوردن پول زیاد فقط به دنبال یافتن استراتژیهایی بروید که به ظاهر آسان و پولساز به نظر میایند . علاقه برای بدست آوردن پول چنانچه باعث شود شما فعالیت بیشتری بکنید بسیار هم خوب هست و میتواند در موفقیت به شما کمک کند.

برای من واقعا جای تعجب است وقتی معامله گرانی را میبینم که حتی ابتدایی ترین کتابها راجع به نحوه کار بازار را هم نخوانده اند ولی خیلی هم امیدوارند که سودهای کلانی را که در انتظار آنها نشسته اند, بدست خواهند آورد. به نظر میرسد که خواندن یک کتاب در مورد اصول و قوانین بازار برای آنها کار بسیار پر زحمتی است. جالب اینجاست که اکثر این افراد براحتی قادرند یک حساب ده هزار دلاری را در کمتر از شش ماه از بین ببرند.

در حقیقت داشتن معاملات موفق نه تنها مستلزم دانستن اصول معامله گری است بلکه نیازمند تلاش و کوشش برای ماندن در اوج آمادگی می باشد. در بین نوابغ این بازار و در بین تریدرهای موفق ما میتوانیم افرادی را پیدا کنیم که با تلاش و کوشش توانسته اند صاحب حسابهای بزرگ بشوند اما همه آنها سالها زحمت کشیده اند و تلاش کرده اند. بارها شکست خورده اند ولی با یافتن اشکالات کارشان دوباره شروع کرده اند.

آیا ما با آنها تفاوت داریم؟ یک حقوقدان سالهای زیادی را زحمت میکشد و تلاش میکند تا به هدف برسد و این مسئله برای افرادی که میخواهند یک تریدر موفق باشند نیز صادق است.

اگر شما تازه کار هستید و میخواهید موفق شوید و به بازدهی های خوب برسید از همین امروز شروع کنید . تصور کنید که سه سال اول ورود به بازار را در حال آموختن در یک دانشگاه هستید. بازار معلم شماست و حسابی که در ابتدا باز میکنید شهریه ای است که باید بپردازید.

معنی آن این است که باید سخت کار کنید.

بگذارید این موضوع را در دو قسمت بررسی کنیم. در ابتدا شما میبایست با صرف وقت بر روی خصوصیات فردی خودتان مطالعه کنید و یک روش معامله که با آن احساس راحتی میکنید را انتخاب کنید و سپس یاد بگیرید که با آن روش چگونه درست معامله کنید . در باره آن مطالعه کنید , بپرسید و بیشتر یاد بگیرید. اساسا اولین گام برای شروع , انتخاب یک سیستم مناسب است. با توجه به اینکه پیدا کردن این سیستم کار چندان ساده ای نیست و شاید مجبور شوید بارها و بارها آن را عوض کنید لذا اینکار ممکن است تا مدت یکسال نیز بطول بیانجآمد ( توجه داشته باشید که در اینجا منظور سودآوری یا عدم سوداوری مناسب سیستم نیست و شما تنها باید سیستمی را پیدا کنید که با خصوصیات رفتاری و درونی شما متناسب است و با آن احساس راحتی میکنید ) در طی این مدت به احتمال فراوان شما مقداری پول از دست خواهید داد توصیه من به شما این است که در اینطور مواقع دست از معامله بکشید و آن را فراموش کنید.

اگر احساس کردید که باز هم دوست دارید به معامله کردن ادامه بدهید و به ترید علاقه مندید برگردید و شروع کنید زیرا در اینصورت میتوانید امیدوار  باشید که واقعا به این کار علاقه دارید و امکان موفقیت برای شما وجود دارد.

بعد از اینکه سیستم مناسب را پیدا کردید حال میبایست با نظم و انضباط قوانین آنرا دنبال کنید. باور کنید نظم و انضباط و داشتن دیسیپلین در اجرای قوانین از ملزومات موفقیت است. شما نباید به شرایط فعلی تان قانع باشید و میبایست سیستم تان را توسعه بدهید و سعی در بهینه تر کردن آن داشته باشید. توجه کنید که قانع نبودن به این معنی نیست که هر روز سیستم تان را عوض کنید بلکه هدف فقط بهینه تر کردن سیستمی است که مناسب شماست و با بهینه کردن آن میتوانید به سمت موفقیت گام بردارید .تاکید میکنم که منظور من بهیچوجه این نیست که در سیستم تان فقط به دنبال اشتباه بگردید بلکه فقط سعی کنید خوبها را بهتر کنید. برای داشتن دیسیپلین بیشتر تمرین کنید و بر روی اشتباهاتتان کار کنید تا تکرار نشوند. بله یک تریدر هر قدر هم که حرفه ای و کارآزموده باشد باز هم از اشتباه مبرا نیست. به عنوان مثال میتوانید به سرگذشت جس لیورمور توجه کنید. توصیه میکنم نه تنها آن را بخوانید بلکه از آن درس عبرت بگیرید و سعی کنید از راهی که او رفت بر حذر بمانید.

جس لیورمور یک تریدر حرفه ای در بازار سهام و کالا بود. او با یک حساب خیلی کوچک شروع کرد و در عرض مدتی آن حساب را به یک حساب چند میلیون دلاری تبدیل کرد اما نتوانست آن را حفظ کند و تمام حساب چند میلیون دلاری خود را از دست داد. از یک نظر او یکی از تریدر های بزرگ دنیا بود ولی از طرفی کار او ایراداتی هم داشت. مشکل او این بود که نمیتوانست بر احساسات خود غلبه کند. او یکبار یک حساب کوچک را به یک حساب چند میلیون دلاری تبدیل کرد و سپس تما آنرا از دست داد. اما آیا این تجربه برای او آنقدر عبرت آموز بود تا دیگر آنرا تکرار نکند؟ او با وجود ناراحتی و غمی که از این تجربه داشت باز هم از ابتدا شروع کرد و این بار بازهم با تلاش و کوشش توانست حساب خود را مجددا به چند میلیون دلار برساند اما با این تفاوت که این بار بعد از هر اشتباهی که منجر به زیان او میشد سریعا با یاداوری آن تجربه تلخ به خودش هشدار میداد و اجازه نمیداد تا احساساتی عمل کند.

هر کسی میتواند اشتباه کند و این اصلا ناامید کننده نیست ولی چنانچه از اشتباهات درس نگیریم و آنرا تکرار کنیم دچار مشکل خواهیم شد. لیور مور با وجود اینکه یک تریدر حرفه ای بود اما هیچ وقت به اندازه کافی بر روی مسائل روانشناسی کار نکرده بود. مطمئنا اگر او به تمام قوانین مدیریت سرمایه و قوانین ترید خودش بطور کامل عمل میکرد چنین تجربه ای برایش اتفاق نمی افتاد.

از سرگذشت لیور مور درس میگیریم که در طول مدتی که شما برای حرفه ای شدن تلاش میکنید اشتباهات بزرگی در کمین شما هستند تا تمام زحمات شما را بر باد بدهند. اگر میخواهید به سرنوشت لیورمور دچار نشوید فقط کافی است احساسات خود را کنترل کنید و قوانین ترید تان را مو به مو اجرا کنید.

اکنون که متوجه شدید چقدر فعالیت در فارکس سخت است اگر به این شغل واقعا علاقه دارید ورود شما را به باشگاه ثروتمندان تبریک می گویم.