در کتاب مفاهیم جدید در سیستم های معاملاتی تکنیکال در سال 1791 ایندیکاتوری معرفی و ارائه شد بنام ATR ، این شاخص که به اندازه گیری میزان نوسان قیمت می پردازد ، در واقع میانگین متحرکی است که متغیری به نام دامنه صحیح در یک بازه زمانی 11 روزه دارد.
برای یافتن مقدار دامنه صحیح ابتدا باید هر یک از مقادیر زیر را بدست آورد :

  • تفاوت میان بالاترین قیمت روز و پایین ترین قیمت روز
  • تفاوت میان بالاترین قیمت روز و پایین ترین قیمت روز قبل
  • تفاوت میان پایین ترین قیمت روز و قیمت بسته شدن روز قبل

سپس مقدار دامنه ی صحیح برابر بزرگ ترین عدد حاصل از محاسبات بالا خواهد بود . فرمول محاسباتی این ایندیکاتور به شرح زیر است:

توجه داشته باشید که ATR جهت روند بازار را نشان نمی دهد و فقط میزان نوسان بازار را نشان می دهد . مقادیر کم ATR نوسان قیمت در یک دامنه ی محدود را نشان می دهد و مقادیر بالای ATR نشانگر پرنوسان بودن تغییرات قیمت است . اگر مقدار ATR برای مدت زمان طولانی پایین باشد، نشانگر دوره تثبیت قیمت است . مقادیر بالای ATR معمولا نشانگر صعود و یا نزول پرشیب و سریع قیمت است و از آنجا که این حرکات، ناشی از وجود هیجان بازار است، نمی توان امید داشت که بازار همین گونه بماند، لذا ثابت ماندن ATR در مقادیر بالا کمی بعید است. به شکل زیر توجه کنید:

در شکل بالا، منطقه شماره یک، ATR به سمت بالا حرکت کرده و نشان می دهد در این برهه زمانی نواسانات رو به افزایش است. و در منطقه شماره دو، ATR به سمت پایین حرکت کرده و نشان می دهد در این برهه زمانی نوسانات بازار رو به کاهش و نزولی است.

معامله گران از ATR برای گرفتن ایده اینکه تا چه حد می توان انتظار حرکت قیمت را در روز داشت، بهره می برند. با استفاده از این ایندیکاتور می توان رنج حرکتی روزانه بازار را به دقت مورد ارزیابی قرار داد. اگر به عنوان مثال از دوره زمانی 11 روزه برای ATR در جفت ارز EURUSD استفاده شود میزان واحد حرکتی قیمت را در دقیقه ، ساعت ، روز ، هفته و ماه نشان می دهد. لذا از این ایندیکاتور میتوان برای تعیین میزان فاصله سود هدف و یا حد ضرر بهترین استفاده را برد.

  • یک دقیقه : 2.1 پیپ (یعنی در 11 دقیقه ، قیمت به طور متوسط 2.1 پیپ از بالا به پایین حرکت کرده است)
  • یک ساعته : 81 پیپ
  • چهار ساعت : 97 پیپ
  • یک روزه : 191 پیپ

اگر ATR یک جفت ارز 191 پیپ باشد یک معامله گر روزانه با استفاده از آن میتواند برآورد کند که قیمت حداکثر توان حرکت 191 پیپ در طول روز را دارد و اگر قیمت در حدود 197 پیپ حرکت کرده باشد می تواند این برآورد را داشته باشد که معامله خرید یا فروش خود را ببندد و یا حد ضرر را با توجه به آخرین کندل و عدد ATR کوچک کند.

در نمودار زیر نشان داده شده است که می توان با استفاده از ATR برآورد داشت که قیمت تا چه حد احتمال حرکت داشته باشد.

در تصویر بالا زمانی که شمعی با بدنه بزرگ مشاهده شد، ATR عدد 125 پیپ را نشان می دهد که با خط افقی سیاه نشان داده شده است.

خط شماره دو منطقه ورود به معامله را نشان می دهد که با شروع روز جدید آغاز شده است. و خط شماره سه هدف سود قیمتی است که با استفاده ATR بدست آمده و 125 پیپ می باشد.

از ATR برای تعیین حد ضرر و انتقال آن نیز می توان بهره برد. کافیست عدد ATR را از نقطه ورود خود کم کنید (اگر پوزیشن خرید داشتید) و یا به آن اضافه کنید (اگر پوزیشن فروش داشتید).